De dieren

Op De Enghoeve hebben we een verschillende paarden en pony’s in verschillende kleuren, soorten en maten met allemaal een eigen karakter. De paarden staan in een groep. Dit vinden we belangrijk, omdat het van nature kuddedieren zijn. Het sociale contact zorgt ervoor dat ze zich niet gaan vervelen en lichamelijk en psychisch gezond blijven.
De kinderen en volwassenen die Stichting De Enghoeve bezoeken kunnen daarbij van alles leren rondom de paarden: Emoties herkennen (bv. hoe het paard zich voelt, wat je zelf voelt en wat je dan nodig hebt), sociale omgang (bv.rekening houden met grenzen paard),  en als het binnen de mogelijkheden ligt, het onder begeleiding zitten op de paarden (o.a. ontspanning, je gedragen voelen, vertrouwen in ander opbouwen). In de behandeling en begeleiding voor jeugd kunnen de paarden ingezet worden bij het werken aan de voor de jeugdige gestelde doelen. Naast paarden zijn er ook honden, poezen, kippen, cavia's en een volière met diverse siervogels.