De Paarden

Op De Enghoeve hebben we momenteel 11 paarden en pony’s in verschillende kleuren, soorten en maten en allemaal hebben ze een ander karakter.

De paarden staan altijd in een groep, en zodra het weer het toelaat samen in het weiland. Dit is belangrijk voor paarden, die van nature kuddedieren zijn. Het sociale contact zorgt ervoor dat ze zich niet gaan vervelen en lichamelijk en psychisch gezond blijven.

Activteiten met de paarden - maar we zijn geen manege!
De kinderen en volwassenen die bij ons een plekje hebben op De Enghoeve kunnen daarbij ook van alles leren rondom de paarden: ze leren kennen (waar wordt een paard blij van of verdrietig of boos), ze verzorgen (poetsen, uit de wei halen, hoeven krabben), met ze wandelen en, als het binnen de mogelijkheden ligt, het onder begeleiding rijden op de paarden. Hierbij wordt geen "paardrijles" gegeven, dus het zelfstandig leren rijden is niet één van onze doelen.

Het betekent bij ons: samen alles doen wat met rijden te maken heeft zoals uit de wei halen, het gedrag van paarden leren begrijpen, samen poetsen en het tuig opdoen, het tuig verzorgen, en bij het rijden gewoon genieten van het samen wandelen en het zitten op het paard. Het tempo van de cliënt wordt hierbij gevolgd. Deze begeleiding is altijd individueel.