Groepsdagbesteding

De dagbesteding vindt momenteel plaats op werkdagen van 08.30 tot 11.30 (middagen afhankelijk van aanmeldingen). Per dagdeel bestaat de groep uit maximaal 5 deelnemers en is er voor de groep één begeleider aanwezig. De dagbesteding functioneert als een ‘huishouden’.  De deelnemers kunnen samen of alleen bezig zijn met de dieren en de tuin, wat voor velen een fijne manier blijkt te zijn om zich nuttig te voelen en te ontspannen. De aangeboden taken worden afgestemd op de mogelijkheden van de cliënt, wat het zelfvertrouwen en de zelfredzaamheid ten goede komt. Denk bijvoorbeeld aan activiteiten als de dieren voeren, de dierenverblijven schoonmaken, onderhoud van de wei, koken, knutselen, onderhoud van de tuin, samen koffiedrinken enz. Cliënten voeren activiteiten uit verspreid over het terrein. Bij de dagbesteding (begeleiding groep) is geen continu toezicht mogelijk. Dit houdt dus in dat een cliënt die groepsdagbesteding volgt zelfstandig kan functioneren en niet constant onder toezicht hoeft te staan.

Hierbij voorbeelden van mensen die dagbesteding kunnen volgen bij de Enghoeve:

Cees is een man van 68 met niet aangeboren hersenletsel. Na het overlijden van zijn vrouw zocht hij een plek om ’s ochtends dagbesteding te kunnen volgen om onder de mensen te kunnen zijn. Inmiddels kan Cees zeggen dat hij zijn leven, mede door het volgen van dagbesteding bij de Enghoeve, op de rit heeft weten te houden.

——————————————————————————————————————-

Janna is 48 jaar en erg eenzaam. Ze heeft geen contacten in de buurt en haar familie woont ver weg. Ze heeft geen reden om haar bed uit te komen en heeft niets te doen op een dag. Ook heeft ze last van psychotische gedachten. Groepsbegeleiding bij Stichting de Enghoeve kan haar weer een reden geven om sociale contacten aan te gaan en haar bed uit te komen, de psychotische gedachten zijn minder aanwezig.

——————————————————————————————————————

Karel is 60 jaar en kampt al jaren met een depressie. Hierdoor is hij jaren geleden zijn werk verloren. Hij heeft hierdoor geen plezier meer in het leven en zit alleen maar thuis aan de keukentafel naar buiten te staren. Door groepsbegeleiding te volgen heeft Karel een leuke bezigheid en door het werk dat hij bij Stichting de Enghoeve doet voelt Karel zich nuttig. Hij kan weer een opstapje maken richting betaald werk.

——————————————————————————————————————

Anna 32 jaar heeft het syndroom van Down. Ze houdt enorm van het werken met dieren en koken. Ze heeft de overstap naar de Enghoeve gemaakt omdat hier minder prikkels zijn. Ze kan op de Enghoeve in haar eentje met de dieren knuffelen. Maar ze heeft ook de mogelijkheid heeft om lekkere dingen in de keuken te maken. Voor haar is een halve dag genoeg, zo heeft ze genoeg tijd om in de middag haar huisje op orde te houden.